Ochtendroutine met kinderen, zo doe je het!

Bijgewerkt op: 28 okt. 2020

De ochtendroutine blijft in veel gezinnen een gevoelig punt. Tandenpoetsen, aankleden, ontbijten... er moet heel wat gebeuren en dan ook nog zorgen dat iedereen op tijd achter zijn bureau of in de klas zit. Helaas hebben kinderen vaak andere prioriteiten. Met een paar kleine wijzigingen en een goede voorbereiding ben je al meer dan half onderweg naar een relaxer ochtend. Met deze tips lukt het jullie vast wel. 



Kinderen kunnen het hele ochtendritueel veranderen. Waar je eerst alleen hoefde te zorgen dat je zelf de dag kom beginnen, komen daar nu ook ineens de kids met hun tassen en broodtrommeltjes bij.

Wie herkent het niet dat je wel 10 keer in een ochtend aan je kind vraagt om op te schieten? Het kan anders gaan.


De avond ervoor

Een relaxte ochtendroutine begint eigenlijk de avond ervoor.

Leg 's avonds de kleren klaar. Zeker als je kind graag zelf kiest zal dit je veel tijd besparen. Laat in dat geval 's avonds je kind mee kiezen. Soms helpt het om hem telkens de keuze te geven uit 2 opties. Hierdoor geef je je kind het gevoel dat hij zelf kiest, maar jij bepaalt wel waaruit hij kiest. Iedereen dus tevreden! Tip: Check het weer om de juiste keuze te maken.


Verder bedenk wat je voor morgen moet voorbereiden. Alles wat je de avond ervoor doet hoef je niet op de ochtend zelf te doen. Denk hierbij aan de broodtrommel, gymtas, schoolspullen en ontbijt.


Bereid het ontbijt voor

Bedenk de avond van tevoren wat je je kinderen wil geven als ontbijt. Kom je niet verder dan een boterham met kaas en een glas water? Prima. Dek alvast de tafel zodat je 's morgens nog zo weinig mogelijk moet te doen. Wil je het graag wat uitgebreider of gevarieerder? Ook dit hoeft niet veel tijd te kosten. Hierbij meer ideeën: https://heitenmem.nl/artikel/456/20-simpele-verschillende-soorten-gezond-ontbijt-voor-kinderen/


Op tijd naar bed

Zorg wel dat jullie allemaal voldoende slaap krijgen. Voldoende nachtrust is essentieel voor de succes van het proces. Niet even gemakkelijk gedaan als gezegd, maar ook het inperken van de schermtijd 's avonds zal de nachtrust van je kinderen ten goede komen. Vervang het laatste half uurtje tv of tablet door een boekje: voor kleine kinderen is het zeker "quality-time" met jullie en voor grote kinderen een rust moment voor beide is het een rustgevend avondritueel.


Eerder opstaan

Voor veel mensen ondenkbaar (ik zit er ook tussen), zeker als jij geen ochtendmens bent, maar het loont echt de moeite als je zelf klaar bent alvorens je kinderen aan hun ochtendroutine moeten beginnen. Een half uur eerder opstaan dan de kinderen is echt voldoende. Dan heb je tijd om je aan te kleden en rustig een kop koffie te drinken. Als jij zelf al klaar bent heb je de rest van de tijd over om op je kinderen te focussen. Bovendien is het een lekker me-time of partner-time wat ook erg belangrijk is. Zo kunt je weer de rest van de dag tegenaan!


Maak een schema

Regelmaat geeft rust. Help je kinderen en jezelf door een schema te maken. Maak een duidelijke volgorde van de ochtendroutine. Bijvoorbeeld tandenpoetsen, aankleden, ontbijten, tas pakken. Door steeds dezelfde volgorde te hanteren creëer je rust en regelmaat. Kinderen weten waar ze aan toe zijn en jij hebt iets om op terug te vallen. Voor kinderen die nog niet kunnen lezen kun je dit doen met plaatjes.

Hou aan die schema, dat creëert een routine! Doe alles elke morgen in dezelfde volgorde. Zo wordt het een gewoonte en over gewoontes wordt er minder gediscussieerd. Bedenk wat voor jullie het beste werkt (bijvoorbeeld beter omkleden na de ontbijt) en houd je hieraan. 


Rustig en gezellig

Doordat je alles al voorbereid hebt, heb je de tijd om gezellig bij je kinderen aan de ontbijttafel aan te schuiven. Blijf rustig, eet samen, zing samen een liedje of praat over de rest van de dag... misschien ben je zelf geen ochtendmens en heb je drie koppen koffie nodig om überhaupt te kunnen functioneren, maar wat vrolijkheid in de ochtend kan helpen voorkomen dat je je geduld snel verliest. Boos worden is in ieder geval nutteloos, en bovendien gaan je kinderen er doorgaans niet beter door meewerken. Als jij rustig en relaxed bent, is de kans groter dat je kinderen dat ook zijn. Probeer dus niet geïrriteerd of gestrest te reageren wanneer je kind er een keer wat langer over doet om zijn bijvoorbeeld zijn tanden te poetsen of zijn schoenen aan te trekken. Kinderen hebben de neiging om je gedrag te spiegelen. Dus als jij schreeuwt en onrustig door het huis rent, zullen je kinderen waarschijnlijk hetzelfde doen.


Duidelijke afspraken

Duidelijke afspraken zorgen voordat er weinig ruimte is voor discussie. Wel of geen tv/iPad, mag er zoetigheid op de boterham ect.. Het gaat er niet zozeer om welke regels gelden in jouw gezin, zolang je maar consequent blijft. Het bespaart tijd én energie, twee dingen die zeker 's ochtends kostbaar zijn. 


Alternatieven

De ochtend ging mis, jullie waren te laat wakker, een glas melk viel om op de nieuwe kleren en jullie hadden geen tijd voor ontbijt. Vul een tasje met een paar spullen voor die keren dat het toch niet allemaal gelukt is en leg dat in je auto of aan de deur, zo kan je onderweg misschien nog even iets fixen. Een klein pakje natte doekjes, een kleine haarborstel, een nood-ontbijtje (een pakje knijpfruit, crackers of nootjes, een drinkbus met water...). 


Maak het weekend speciaal

Het is niet verstandig om in het weekend te veel van de ochtendroutine af te wijken. Zorg er nog steeds voor dat je kind genoeg nachtrust krijgt, maar geniet van de extra tijd die je ‘s ochtends hebt. Ook is het leuk om een speciale weekendtraditie te starten. Bijvoorbeeld zondagsontbijt met croissants of pannenkoeken met chocola. Of ga elke zaterdagochtend naar de markt voor vers fruit. Zo’n traditie wordt voor je kind echt een moment om naar uit te kijken.



Regelmaat geeft rust. Help je kinderen en jezelf door een schema te maken.







411 weergaven0 opmerkingen